Støjdæmpning

Støjdæmpning på kontor – sådan mindsker du støjen

Støj er desværre en realitet på mange arbejdspladser.

Støjdæmpning på kontor – sådan mindsker du støjen

Støj er desværre en realitet på mange arbejdspladser. Det er dog meget forskelligt fra person til person, hvordan støjen opleves, og hvordan den påvirker den enkelte.

Ikke desto mindre er det dog en god idé, at støjen på en arbejdsplads bliver håndteret og minimeret korrekt. Det er nemlig med til at skabe et bedre arbejdsmiljø, hvor der er de optimale rammer til at udføre sit arbejde.

Her i indlægget kigger vi nærmere på støjdæmpning på kontor. Vi kommer med gode råd til, hvordan du kan mindske støjen. Følg med her i indlægget.

 

Tilpas indretningen af kontoret til arbejdspladsen

Inden du kommer alt for godt i gang med smarte tiltag til at dæmpe støjen på kontoret, er der én ting, du er nødt til at kigge på først. Det er selvfølgelig indretningen af kontoret.

Har du kontor med flere medarbejder i, kan der hurtigt skabes en del støj. Du er derfor nødt til at kigge nærmere på, hvordan du kan indrette kontoret mest optimalt. Først og fremmest er du nødt til at tage hensyn til, hvad det er for en arbejdsplads du har, og hvad det er for nogle opgaver, medarbejderne skal udføre.

 

En arbejdsplads med individuelt koncentrationsarbejde

Har du en arbejdsplads, hvor medarbejderne udfører arbejde, der kræver en del koncentration, og hvor der arbejdes meget individuelt, skal du tage hensyn til det i indretningen.

Det kan du blandt andet gøre ved at skabe en masse luft imellem skrivebordene. På den måde forstyrrer medarbejderne ikke nær så nemt hinanden. Der vil nemlig være en god afstand, der mindsker den eventuelle støj fra en kollega.

 

En arbejdsplads med en masse vidensdeling og samarbejde

Har du i stedet en arbejdsplads, hvor opgaverne kræver, at der er en masse vidensdeling på kryds af medarbejderne, er det en anden form for indretning, du har brug for. Her er det bedre at placere skrivebordene i grupper.

Det kan blandt andet være en fordel at inddele grupperne i afdelinger. På den måde sidder dem, der samarbejder mest sammen i samme klynge. Der skal derfor ikke kommunikeres igennem lokalet.

Det korte af det lange er, at du får taget hensyn til din arbejdsplads sammensætning i indretningen. Det kan gøre en stor forskel for støjniveauet på kontoret.

 

Flytbare skærme og vægge til at skærme lyden af

Indretningen er dog ikke altid nok til at mindske støjen tilstrækkeligt på et kontor. Støjdæmpning på kontor kan dog bestå af mange andre løsninger også. En anden løsning er blandt andet at benytte skærme og vægge til at dække af for lyden.

Der findes for eksempel en masse forskellige skærme, der kan monteres på borde. Det kan blandt andet være en god løsning, hvis skrivebordene står overfor hinanden. De kan også være rigtig gode i enderne af bordet, hvis man sidder mange medarbejdere på række.

Der findes også smarte skillevægge, der er nemme at flytte rundt med. Det kan være en rigtig god løsning, hvis en gruppe skal løse en opgave i fællesskab, mens der er andre medarbejdere i lokalet, der laver individuelt arbejde.

Skillevæggen kan nemt køres ind foran dem, der laver en fællesopgave. Det er med til at skærme af for støjen. På den måde kan andre medarbejdere lettere holde koncentrationen, uden at blive påvirket af støjen.

 

Løsninger, der kan forbedre akustikken

En anden måde at sætte fokus på støjdæmpning på kontoret er ved at tænke akustikken ind i kontoret. En dårlig akustik på et kontor kan være med til at forstærke støjen. Det er derfor helt sikkert værd at investere i nogle løsninger, der kan være med til at forbedre akustikken i rummet.

Der er flere forskellige muligheder. Du kan blandt andet få akustikpaneler og -plader, der kan monteres på vægge eller i loftet. De kan både være helt neutrale eller være med til at give et pift til indretningen. Der er derfor flere forskellige løsninger.

En lavpraktisk løsning på støjdæmpning på kontoret kan være at hænge billeder på væggen. Det er med til at bryde støjen i rummet, så det ikke reflekterer rundt. Derudover er det også yderst dekorativt. Planter kan også være med til at bryde støjen.

For at forbedre akustikken handler det derfor hovedsageligt om at få fyldt noget i rummet og på vægge og loft, som kan mindske intensiveringen af støjen. Det er dog lidt af en balancegang, hvor du ikke skal have proppet alt for meget i rummet. Det handler derfor om at finde nogle effektive løsninger.

 

Gør det muligt at trække sig ud af det støjende miljø

Hvis der stadig er store problemer med støj på arbejdspladsen, er du nødt til at tilbyde en plan B til dine medarbejdere. Det kan være rigtig godt med ekstra plads, hvor en medarbejder kan sætte sig hen for at undgå støj.

Det kan også være et sted, der kan give støjdæmpning på kontoret helt generelt. Det giver nemlig medarbejdere mulighed for at trække sig et andet sted hen, hvis de skal tale i telefon eller snakke med en kollega. Her kan en telefonboks til kontorer eller en mødeboks være en god løsning, da den giver medarbejderne et oplagt sted at trække sig hen.

Det er derfor også en yderst proaktiv løsning, der kan være med til at fjerne støjen fra kontoret. Der er derfor mange forskellige løsninger, når du ønsker fokus på støjdæmpning på kontoret.

Hvorfor påvirker støj en så negativt? Den videnskabelige forklaring

Når der er meget støj omkring dig, har det en stressende effekt. Du kender det sikkert selv særligt fra steder, hvor akustikken er dårlig. Du har svært ved at fokusere, og din hjerne bimler og bamler, fordi der pludselig er mange udefinerbare lyde, du pludselig skal forholde dig til.

 

Den videnskabelige forklaring er, at hjernen bruger rigtig mange kræfter på at være opmærksom på uvedkommende larm. Så når akustikken fx er dårlig, bruger vi rigtig mange kræfter på at finde ud, hvad der bliver sagt, hvor støjen kommer fra, og i sidste ende om det er noget, vi skal og bør forholde os til.

 

Det er simpelthen urmennesket i os, der har brug for at redegøre for de lyde, der er omkring os – og det sætter altså hjernen på en slags usynlig overarbejde, der gør det svært for os at koncentrere os om det, vi egentlig skal – uanset om det er at føre en samtale eller passe vores arbejde.

Er der støj på arbejdspladsen? Støj er den usynlige synder

Er der støj på kontoret, er det ikke uden konsekvenser – for der er adskillige undersøgelser der peger på, at støj er den usynlige synder, der kan resultere i alt fra stress til diabetes. Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men det er en indikator for, at støj på kontoret i den grad er noget, der skal tages alvorligt.

5 fakta om støj på arbejdspladsen

  1. Støj på arbejdspladsen er en af de største stressfaktorer, og er der konstant støj er der i princippet konstant forstyrrelser. Det behøver ikke at være høje lyde, selv summende lyde, samtaler eller en vandhane der drypper, har en stor effekt på pulsen – og derfor stressniveauet.
  2. Støj kan resultere i alt fra slagtilfælde og diabetes, og det stress, støj udløser, kan være afgørende for, hvordan vi sover om natten – og derved præstere dagen efter.
  3. Undersøgelser viser, at der er direkte sammenhæng mellem øget puls og baggrundsstøj. Høj støj giver øget hjerterytme – uanset om du sidder helt stille eller ej.
  4. WHO beskriver støj som en direkte kilde til hjerte-kar-sygdomme, og det er bare én af grundene til, at selv lav baggrundsstøj på kontoret er noget, der er værd at reagere på.
  5. Hvis akustikken er dårlig, laves der målbart flere fejl – både på grund af en forringelse af intern kommunikation såvel som det, at hjernen for alvor sættes på overarbejde, når der er støj og forstyrrende elementer.

Skriv dig op, og følg med i MuteBox