Fysisk arbejdsmiljø

Guide: 5 ting, der forbedrer det fysiske arbejdsmiljø

Hvad er fysisk arbejdsmiljø, og hvordan gør du det bedre?

Guide: 5 ting, der forbedrer det fysiske arbejdsmiljø

Hvad er fysisk arbejdsmiljø, og hvordan gør du det bedre?

De fleste af os vil gerne være med til at skabe den slags arbejdsplads, man glæder sig til at møde ind på – og er glad og har fyldt op på overskudsdepoterne, når man klokker ud igen om eftermiddagen.

 

Uanset om du arbejder på en kontor, driver din egen virksomhed med ansatte eller noget helt tredje, bærer du meget af ansvaret for at skabe lige præcis den slags arbejdsplads.

 

Men hvordan pokker griber man lige det an? De fleste af os ved godt, hvordan en god og dårlig arbejdsplads ser ud… Men har du helt styr på, hvad du selv kan gøre for at lave en god arbejdsplads?

 

Hæld frisk kaffe i koppen og find pen og papir frem – for her i artiklen kan du blive klogere på, præcis hvordan du kan være med til at skabe en bedre arbejdsplads ved at forbedre det fysiske arbejdsmiljø.

 

Er du ikke selv chefen? Bare rolig - du får også nogle helt konkrete råd, du med ro i maven kan give videre til din leder.

Hvad er fysisk arbejdsmiljø?

Arbejdsmiljø deles ofte op i to forskellige kategorier:

 

  1. Det psykiske arbejdsmiljø

 

og

 

  1. Det fysiske arbejdsmiljø

 

I artiklen her fokuserer vi på det fysiske arbejdsmiljø, men det er alligevel meget rart lige at kende forskellen – for på en god arbejdsplads er begge dele nemlig vigtigt.

Hvad er forskellen på det psykiske og fysiske arbejdsmiljø?

Det psykiske arbejdsmiljø dækker alle de psykiske faktorer, der er afgørende for, om man har det godt på arbejdspladsen. Det omfatter alt fra lederstil til arbejdsstyring og sociale relationer.

 

Det fysiske arbejdsmiljø er noget mere håndgribeligt, og det dækker alt fra helt lavpraktiske ting som kontorstole til støjmiljøet på arbejdspladsen.

 

Når der tales om det fysiske arbejdsmiljø, handler det som regel om:

  • Ergonomiske stole og skriveborde, så du får en god arbejdsstilling.
  • Lys på arbejdspladsen.
  • Gode forhold – køkkenforhold, toiletforhold og så videre.
  • Lokaler og indretning af arbejdspladsen
  • Indeklima og temperatur.

 

Helt simpelt kan man sige, at det fysiske arbejdsmiljø dækker over alle de fysiske forhold på arbejdspladsen – alt det, man kan se og føle på. Men det dækker også de ting, man i sidste ende kan føle med sanserne. Derfor rummer det også støj, temperaturer og så videre.

 

Derfor kan man også sige, at det fysiske arbejdsmiljø er noget mere håndgribeligt at gøre noget ved. Det er som regel noget nemmere og mere overkommeligt at sætte ind her, og derfor kan det være et godt sted at starte. Husk dog på, at også det psykiske arbejdsmiljø også er vigtigt.

Guide: 5 ting, der forbedrer det fysiske arbejdsmiljø

1.   Ergonomiske løsninger

Hvis du har et meget stillesiddende arbejde (som flere og flere af os jo efterhånden har), er det alfa og omega, at du har nogle gode arbejdsforhold – og det omfatter blandt andet en god kontorstol og ditto bord.

 

  • En god kontorstol har hæve/sænke-funktion, rygstøtte der kan indstilles og vippefunktion i sædet.

 

  • Et godt kontorskrivebord har hæve/sænke-funktion, så du kan indstille dit bord til at passe dig helt perfekt og samtidig veksle mellem at sidde og stå op (det vender vi tilbage til lidt senere).

 

Arbejder du fx på kontor, er der nogle regler for, hvad du har krav på, når det kommer til både stol og bord – og det er værd at undersøge, hvis du ikke er tilfreds. Samtidig skal du sørge for, at dine ansatte har gode forhold. Så mindsker du risikoen for arbejdsskader, og du får gladere og mere produktive medarbejdere = win-win-win.

2.   Støj på arbejdspladsen

Støj er et af de elementer, der virkelig kan være stressende og forstyrrende på en arbejdsplads. Derfor er det vigtigt, der er mulighed for at lukke verden ude eller at du skaber et roligt miljø, de fordrer fokus og produktivitet.

 

Her kan du fx se på Mutebox-løsninger, som er en lydisoleret box designet til fx telefonopkald. Du kan også undersøge andre muligheder såsom faste tidspunkter, hvor man må forstyrre hinanden eller høretelefoner med noise cancellation-effekt.

3.   Mere bevægelse og plads til pauser

Puha! Man kan sidde stille maaaange timer om dagen – og det dur altså ikke. Det er vigtigt at huske at bevæge sig i løbet af dagen, og det er mindst lige så vigtigt at holde pauser - bare fem minutter her og der gør underværker for hjernen, og det øger altså produktiviteten.

 

Er I dårlige til at stå op at arbejde? Så prøv at indføre fælles tidspunkter, hvor I alle kører bordet op.

 

Får I bevæget jer for lidt? Så prøv at sætte 10 minutter af hver eftermiddag, hvor I sammen laver strækøvelser. Eller måske en fælles gåtur efter frokost?

 

Mange bække små gør stor å, og det at få rørt sig i løbet af dagen, selv bare lidt, gør en stor forskel for arbejdsglæde og -sundhed.

4.   Sørg for, at teknikken er i orden

En computer, der crasher (på de mest uheldige tidspunkter). En skærmopløsning, der er lige til at få grå hår af eller software, der bare ikke virker.

 

Det virker måske som småting, men hvis du skal sidde og blive frustreret flere gange dagligt, fordi din skærm er for dårlig eller de programmer, I bruger, ikke virker, som de skal - ja, så kan en simpel opgradering gøre alverden til forskel.

 

For det er vigtigt at have det rette udstyr, og det vigtigt, at tingene bare glider som de skal – for på den måde kan du bruge tid på det, du skal – og ikke på at få tingene til at fungere eller bande og svovle, når det ikke gør.

 

Så få det fikset – og lyt til dine ansatte, hvis de er frustrerede eller oplever problemer.

5.   Bedre indeklima (varme, kulde og træk + luftkvalitet)

Varme, kulde, træk og generel dårlig luft er en usynlig synder, der virkelig kan sænke motivationen på arbejdspladsen.

 

Og det giver jo egentlig sig selv: Dårligt klima og dårlig luft gør hjernen sløv, og sidst på dagen er det næsten umuligt at samle sine tanker, hvis man ikke får ilt nok til hjernen.

 

Tip! Invester i en hulens masse grønne planter – det gør godt for sindet, og så er de med til at rense luften.

Sidder man I træk, bliver man hurtigt syg – og skal man gå at fryse eller svede, bliver det også svært at koncentrere sig. Og så risikerer du altså mange timers tabt arbejde, versus den udgift det havde været bare at få det fikset til at starte med.

Det psykiske er vigtigt – men glem ikke det, der omgiver dig og dine kolleger

Der er en tendens til at fokusere på det psykiske arbejdsmiljø – men faktisk har det fysiske også rigtig meget at sige.

 

Vil du gerne forbedre det fysiske arbejdsmiljø, så du får gladere og mere motiverede kolleger eller ansatte? Så tag en rundspørge på din arbejdsplads og spørg ind til, hvad der kunne være bedre – så får du hurtigt en idé om, hvor du kan sætte ind for at gøre en forskel.


 

Skriv dig op, og følg med i MuteBox